Hozzánk valahogy lassabban érnek el a hírek. Vörösváron már hónapok óta áll a bál a tervezett vasúti kereszteződés miatt, mi pedig azt sem tudjuk, hogy készül valami. A tisztább kép érdekében ide linkelem a NIF honlapjáról a vonatkozó projektet. Térképet, terveket innen lehet letölteni (köszi, Kinga!).
Összefoglalva arról van szó, hogy Aquincum és Piliscsaba között kétvágányúsítással és a vasúti kereszteződések átépítésével meggyorsítanák a vonatközlekedést (jelenleg 30-35 km/h az átlagsebesség, ami elsősorban a szembejövő vonatok állomásokon történő bevárása miatt ennyi). Az ötlet jó, és úgy tűnik, pénz is van rá, csak részletkérdéseken folyik még vita.
Például, hogy legyen-e Vörösváron kétszintű vasúti alul-felüljáró, vagy továbbra is a sorompós útlezárás működjön. A helybeliek nem akarnak felüljárót, mert emiatt sokan nehezebben érik majd el a 10-es utat, viszont a távolabb lakók érthetően nem szeretnék, ha ötpercenként leengednék a sorompót, hogy egyik vagy másik irányba elengedhessék a vonatokat.
Az a hír járja, hogy a felújításhoz egy vasúti buszfordulót is építenének Vörösváron. Ez minket, szántóiakat érintene talán leginkább, mivel remélhetően a szántói buszok végre megállnának a vasútállomásnál is. Mindenesetre jó lenne erről többet tudni. Az sem mindegy, hogy ez a kitérő mennyivel növelné meg a szántói buszok menetidejét. Olyasmit is hallottam, hogy esetleg levágnák a szabadságligeti kerülőt a vasúti nyomvonalról (magyarán a vonatok elkerülik Szabadságligetet), ami viszont a szántói buszok terhelését fogja megnövelni (hosszabb kitérő, több utas Szabadságligeten), igaz, talán csak a vasútállomásig.
A tervezett átépítés mindenképpen hatással lesz Szántó jövöjére, éppen ezért érthetetlen, hogy minket miért nem tájékoztatnak, és miért nem kérik ki az üggyel kapcsolatban a véleményünket. A változtatások - ha jól csinálják - javíthatják Pilisszántó tömegközlekedési kapcsolatait, viszont ha hagyjuk, akár végzetesen is elszigetelhetnek bennünket. Ha a buszok továbbra sem állnak meg a vasútállomásokon, viszont megszűnik a Szabadságligeti átszállási lehetőség, ha a vasúti kereszteződésben nehezedik a közúti átkelés, akkor Pilisszántó véglegesen leszakad a Piliscsaba-Dorog-Esztergom irányról, és Budapest nehezen elérhető zsákutcája marad.